Välj en sida

Givetvis vill vi alla både må bra och se bra ut. Om inte för vår egen skull så ser gärna den speciella personen i vårt liv att vi undviker att äta alltför dåligt och därmed riskera både hälsoproblem och ölmage. Den sociala pressen på att framför allt se bra ut har aldrig varit obetydlig men blivit extra stor som följd av teknikens och sociala mediers utveckling. Idag är det inte bara ute bland folk som vi visar upp oss, utan även i den digitala världen. Vår person har för många kopplats till våra Instagram, Facebook och Twitterkonton och fenomenet ”Selfie” har nog inte undgått en enda person med internetuppkoppling. Under de senaste åren har även den sociala hälsomedvetenheten ökat drastiskt. Detta innebär att många tränar inte enbart för att se bra ut utan framförallt för att må bra. Faktorer som bidragit till denna utveckling är dels att forskning om hälsa har nått långt i kombination med att internet gjort att kunskapen fått mycket större möjlighet till genomslag hos de breda massorna. Idag finns ett stort antal tränings- och hälsobloggar som syftar till att inspirera människor till nya sätt att träna och äta samt att skapa diskussioner mellan läsare.

Det är dock många som underskattar matens vikt när det kommer till att nå önskvärda resultat både ur tränings- och hälsoperspektiv. Hälften av det potentiella träningsresultatet har sin grund i vad du stoppar i dig, till skillnad från träningsmomenten som i likhet med sömn endast står för en fjärdedel av resultatet. Det största problemet är att många underskattar vikten av kunskap om olika sorters mat och näringsämnen. Att följa en väl utformad diet gör underverk för hälsa och träning men det är dock inte helt lätt att veta hur man på egen hand ska konstruera den och hitta rätt näringsbalans. Vilken balans av proteiner, kolhydrater och övriga näringsämnen som passar en beror givetvis på vilka mål man har med sin träning. Ska man bygga muskler behöver man en större mängd proteiner och önskar man bli av med ett par extrakilon behöver man med all sannolikhet skära bort en del kolhydrater och kalorier.

Ingen av oss har undgått otaliga löpsedlar om hur vi ska gå ner i vikt eller få den ultimata superkroppen. Om det med all rätt känns svårt att finna rätt i denna djungel beståendes av olika och ofta motsägande tips och råd på vad man ska göra för att lyckas finns det dock hjälp att få. Det bästa alternativet är att vända sig till en näringsterapeut. Detta är en yrkesgrupp som kan beskrivas som experter på nutrition och kost. För att bli näringsterapeut studerar man bland annat biokemi, nutrition och vitaminterapi. Tack vare detta är de kapabla att ge kompetenta och vetenskapligt grundade råd angående hur man ska lägga upp sin kost för att se till att kroppen behåller den rätta näringsbalansen. Om ens kropp är ur balans, vilket för övrigt är en starkt bidragande faktor till nedsättning av det normala immunförsvaret och därmed ökar risken att bli sjuk, hjälper terapeuten kroppen att komma i balans. Näringsterapeutens målsättning är att främja god hälsa genom att föreskriva ett skräddarsytt kost- och kosttillskottsschema i vilket man tillämpat kunskapen om hur bland annat kost, vitaminer, mineraler och aminosyror påverkar kroppens anatomi och fysiologi.

Ofta har de egna kliniker där de mottar patienter för att kunna ge bästa möjliga råd och behandling men de kan även vara anställda som konsulter till läkare eller jobba som friskvårdsrådgivare på företag eller som anställd av gym. Geografiskt finns de i stort sett över hela landet, exempelvis i Malmö. Ta kontakt och unna dig möjligheten till bättre hälsa och välmående.